Naam:
Reisverhalen:
Foto’s:
391

Over mij

Ben jong en dynamisch ;-)  Werk als verpleegkundige in het Radboud Ziekenhuis op een algemene Intensive Care en ga mijn horizon verbreden, een nieuwe uitdaging, een nieuwe ervaring.

Over mijn reis

Ik ga vier maanden wonen bij een gastgezin en vrijwillig werken in Ghana, en 1 maand reizen (tussendoor). Ik laat me onderdompelen in de Afrikaanse cultuur. Ik start in het Zuiden, ga werken bij een project van Dawn Foundation. Het werk bestaat uit voorlichting geven aan verschillende communities (al dan niet met tolk) over ziektebeelden, voeding en hygiëne. Daarnaast 's ochtends werken bij de gezondheidspost in mijn dorp met Outreachmogelijkheden en 1 (of 2 dagen) per week werken in het Staatsziekenhuis in Kasoa. De mogelijkheid bestaat om na 2 maanden te kiezen voor een ander project in het Noorden, Bolgatanga en daar dus ook te wonen.

Beschrijving dorp, gastgezin en gezondheidspost:

"In Okwampa wonen ongeveer 2000 inwoners, het ligt ongeveer 60 minuten van Kasoa. Eerst met de shared taxi naar Bawjiase ongeveer 15 minuten over een zandweg, en daar een trotro (lokale kleine bus) naar Kasoa, ongeveer 45 minuten over een geasfalteerde weg. Op de weg naar Bawjiase zie je al een aantal traditionele lemen hutten, in Okwampa is het gemengd traditioneel en stenen huizen. Het dorp is heel mooi landelijk gelegen, helemaal in het groen en ruim opgezet.  Er is elektriciteit, maar die valt ook vaak uit, en een waterput in het dorp. Er is een primary school.

De hostfamily in Okwampa bestaat uit 8 personen: vader, moeder, 4 kinderen in de leeftijd van 1,5 tot 16 jaar en 2 andere familieleden. De vader spreekt een beetje engels en awutu. De oudere kinderen spreken engels, de moeder alleen awutu. De ouders zijn boeren, de vader is de chief van de community. Hij speelt drums in de cultural group van het dorp. Het huis is gebouwd van meerder stenen kamers rondom een binnenplaats. Je eigen kamer is sober; daar staat behalve een matras verder niets in. Er is een wasruimte, soort inham zonder dak, en een wc, dat is een gat in de grond in een klein hokje buiten.

Gezondheidspost: Elke week komen tussen de 20 en 40 patiënten naar de post. Elke dag zijn er huisbezoeken in 8 andere communities, dat gebeurt lopend. 1 keer per maand is er een Child Wellfare Care. De gezondheidspost verzorgt ook wekelijks schoolhygiëne. Er zijn ongeveer 2 of 3 bevallingen per maand."

Bezochte landen

Ik heb 34 landen (14%) bezocht:

België, Belize, Bolivia, Canada, Chili, Duitsland, Ecuador, Egypte, Ethiopië, Frankrijk, Ghana, Griekenland, Guatemala, Hongarije, India, Indonesië, Italië, Jordanië, Kameroen, Luxemburg, Maleisië, Marokko, Nederland, Nepal, Oostenrijk, Peru, Portugal, Spanje, Sri Lanka, Tanzania, Thailand, Tsjechië, Turkije, Vietnam.